Sokat írtunk már síelésről, vonatozásról és buszozásról, de egyelőre még egy szó sem esett az itteni autókról, pedig van belőlük bőven.
Az utakon alapvetően kétféle autóval találkozhatunk, a felénk is ismert modern nyugati és japán márkák termékeivel, és a szocialista érából itt maradt típusok továbbra is gyártott, esetenként kicsit továbbfejlesztett típusaival. Elsősorban ezeket most szeretném, inkább csak képes albumszerűen, bemutatni. Haladjunk talán a legkisebbektől egészen a posztszocialista luxusig!
Első delikvensünk az orosz háziasszonyok és a kispénzű emberek "kedvence", az OKA. A már-már mopedautónak is kategorizálható jármű a VAZ konszern terméke. Szükség esetén négy személy nyomoroghat a kis fém bódéban, melyet egy 750 cm3-es benzines motor hajt. Az OKA-t Amerikában elektromos motorral szerelve, városi kisautónak kínálják. Vajon mennyi fogyhat ott belőlük?
A második képen a modern Orosz autóipar jeles képviselője, a Lada Kalina. A képen éppen a lépcsőshátú változata látható, de kapható 5 ajtós és kombi verzióban is. Az 5 ajtós Kalina engem nagyban emlékeztet az első szériás Fiat Punto-ra, de biztos csak véletlen a hasonlóság. Ezekből a Kalinákból egyébként elég sok van az utakon, gondolom ezt szánták az oroszok a helyi népautónak. 1,4-es és 1,6-os benzines motorokkal kínálják. Az alapváltozat már 277.000 rubeltől kapható.
Régi ismerős a "kockalada", vagyis a 2107-es. Mintha a 25 évvel ezelőtti Merkur katalógus elevenedne meg a szemünk láttára. Új autók gördülnek ki az izsevszki gyárból és tartanak új gazdáik felé. Sok újítás nem történt rajtuk, mindössze annyi, hogy a korábbi motort felfúrták 1,6-ra és injektor biztosítja a jobb keverékképzést. Az itt készülő kombi változatok szintén megkapták a nagy hűtőrácsos orrmaszkot, így egy kicsit pofásabban néznek ki. Nagy kedvenc az ezüstmetál kivitel, melyhez már 191.000 rubel befizetése után hozzájuthatunk.
A festés senkit ne tévesszen meg, Lada Samarát nem csak a rendőrségnek gyártanak. Aki ilyenfajta időutazásra vágyik, maga is hozzájuthat a Lada szalonokban röpke 273.000 rubel kicsengetése után.
Maradva a Lada márkánál, a fenti képen a 2110-es modell (110-es) látható. Határozottan jellegtelen kinézete van, ám technikailag valamivel fejlettebb színvonalat képvisel, mint a mellette parkoló 2107-es. Egyes típusait már 16 szelepes, 1,6 literes, injektoros motorokkal szerelik, melyek már az Eoro3-as környezetszennyezési normát is kielégítik. Szintén kapható kombi (111) és ferdehátú (112) kivitelben is. Egy új 110-ért kb. 280.000 rubelt kérnek a kereskedésekben.
forrás: www.zavodi.ua
Hogy kicsit megtörjük a Ladák hegemóniáját essen itt pár szó az izsevszki autókról is, az Izsekről. A gyár - talán nem véletlenül - otthon ismertebb motorkerékpárjairól. Autógyártásban nem a legkifinomultabb típusok gördültek itt le a szerelősorokról. Elsősorban a korábbi Moszkvicsok kombi és dobozos kisteherautó változatait gyártották itt. A kockalada dobozos változata továbbra is itt készül. A képen egy kései modell, az Izs Oda látható, mely a nálunk Aleko néven forgalmazott Moszkvics továbbfejlesztett változata. Az Izs gyár specialitása volt még, hogy gyártottak négykerék meghajtású személyautókat is.
Az Izs gyárban saját név alatt csak a Lada kisteherautót gyártják, a többi gépsoron a 2107-es Lada széria különböző (elsősorban kombi) változatai készülnek. A másik két soron Kia Spectra és Kia Sorento autókat szerelnek össze. A gyárról szóló 2009-es prezentáció alapján még nagy mértékű kihasználatlan kapacitások szunnyadnak a gyárban, így ki tudja, lehet látunk még újra Izs autókat is az utakon.
A korábbiaktól valamivel újabb és nagyobb típus a Lada Priora. Igazi középkategóriás autó orosz módra. Mondjuk vehetünk ilyet VW Golf vagy Renault Mégane helyett. A dizájnra itt is kár vesztegetni a szót, viszont műszakilag próbálják tartani a nyugati gyárak által diktált tempót. Ugyanazt az Euro3-as motort kapja, mint a 110-es széria, viszont ezekben az autókban már ABS-el ellátott fékrendszer és vezető oldali légzsák is van. A képen a ferdehátú változat látható, de ezt is gyártják lépcsős hátú és kombi kivitelben is. Kezdő ára 289.000 rubel.
Ismerős a forma, de valami azért mégsem stimmel! No, igen, a szorgos orosz mérnökök betoldottak még vagy 40 centit a régi Nivába, hogy négyajtós családi SUV-ot készítsenek belőle. Azért nekik sem ment el teljesen az eszük, mert a "hagyományos" Niva szintén kapható. A régi 1,7-es benzines motoron nem sokat babráltak, mindössze annyit, hogy ez is kapott egy injektort a porlasztó helyett. Katalógusadatok szerint így már megelégszik átlagban 11,5 liter benzinnel és akár 140-el is roboghatunk vele. Ezt a fogyasztást talán a gyártó is soknak gondolhatta, így létezik gyárilag vegyes benzin-gáz üzemű változat is. Ára a különböző felszereltségtől függően 307.000 rubeltől egészen 364.000 rubelig terjed.
A látszat ne tévesszen meg senkit, ez is egy Niva! Csak ez nem Lada, hanem Chevrolet, bár állítólag a doboz alatt a technika szinte teljesen megegyezik a Ladáéval. Végül is, minek változtatni egy jól bevált recepten! A fotón egyébként jól megfigyelhetők az orosz autótuning elhagyhatatlan kellékei. Először is a fekete műanyag orrspojler, mely minden típusra kapható és ami a legrandább autó megjelenését is csak rontani tudja. Hasznossága gondolom egyenlő a nullával. Aztán az oldalablakokra felhelyezett légterelők, melyek szintén nem esztétikusak, de legalább tényleg jól jöhetnek nyáron, a résnyire nyitott ablak mellett. Végül a hátsó üvegek sötétre fóliázása. Vicces, mikor egy kopott Zsiguli hátsó ablakai vannak befóliázva, mintha rendszeresen ott szállítanának VIP vendégeket. A Chevrolet emblémát egyébként borsosan meg kell fizetni, már az alapmodell is 444.000 rubelbe kerül míg a csúcs- kereken 100.000-el több.
forrás: www.cardriver.ru
Ha már a csúcsokat emlegettük, akkor jöjjön az orosz terepjárógyártás királya, az UAZ Hunter. Nem más, mint a klasszikus UAZ-469-es szelidített változata. Azért egy nagy UAZ-rajongó se ijedjen meg, nem a terepjáró képességeit fogták vissza, csak néhány élt lekerekítettek rajta, hogy felhasználóbarátabb legyen. Egyedül a motorokat cserélték egy kicsit korszerűbbre, így most már diesel-erőforrással is kapható. Nem kell tehát a félig szétrohadt matuzsálemek újraélesztésével bajlódni, elég befáradni egy UAZ márkakereskedésbe és kitölteni a csekket legalább 395.000 rubelről. Aki még nagyobb, kényelmesebb UAZ-ra vágyik, annak a cég új termékét, a Patriot-ot tudom ajánlani, ami szerintem erősen hasonlít a '90-es évek japán terepjáróira.
Mikor Izsevszkbe értem, furcsállottam, hogy a nálunk szinte már teljesen eltűnt UAZ kisbuszból mennyi szaladgál itt az utcákon. Ilyenek a rendőr furgonok, a mentőautók, a postai csomagszállítók, vannak belőlük speciális pénzszállító páncélautók és gyerekeket szállító kisbuszok is. A magyarázat egyszerű, továbbra is gyártják ezeket az idejétmúlt járműveket. A technikai alap mindegyiknél ugyanaz, de a felépítmény a platós teherautótól, a személyszállító kisbuszon át egészen a mentőautóig minden lehet. A technikai ráncfelvarrás és a modernizált 2,7 literes benzines motor ellenére is igen lomha maradt ez a kisbusz, mivel maximum 127 km/h sebességet ír a gyári brossúra. Ára ellenben egész baráti: 415.000 rubeltől indul.
Végül, de nem utolsó sorban, az orosz luxuslimuzin, a Volga (GAZ). A képen a 2000 és 2004 között gyártott 3110-es típus látható. Ezeket 2,4 literes szívó, illetve 2,3 literes injektoros 4 hengeres motorokkal gyártották. Az injektoros valamivel takarékosabb, megelégszik átlagban 11 literrel 100-on, viszont sokkal erősebb, 130 lóerős. Végsebessége a 170 km/h-t is eléri, amit azért a hepehupás orosz utakon jobb nem kipróbálni.
Ez itt az utoljára gyártott Volga típus a 31105. 2004-től 2008-ig gyártották őket. Egy külföldi autókkal foglalkozó honlap szerint még most is gyártják, de én nem találtam se új Volga árakat, se 2008 januárinál fiatalabb Volgákat a neten. Szerintem ők tévednek... Amúgy kár ezért a csúnya orrért, mert egyébként már egész modern autónak lehetne mondani. Van benne ABS, légzsák és lehetett a Setyr-től vett dízel motorral vagy a Volga erőforrásoknál korszerűbb Chrysler és Toyota benzinesekkel is rendelni.
Ezen a képen pedig két luxus Volga látható (GAZ-3102) fehér színben. Ezzel a karosszéria változattal kezdték el gyártani a 31-es sorozatot 1982-ben, mely leváltotta a nálunk ismertebb 24-es sorozatot. Ezt a típust azóta is megtartották, mint amolyan prémium kategóriás kivitel. A képeken ugyan pont nem látszik, de a nagy krómozott hűtőrácsa miatt valóban impozáns látványt nyújt egy ilyen orosz tepsi. Konkrétan a jobb oldalon állóval utaztunk ebbe a kis faluba iskolát látogatni, és mondhatom, igen kényelmes volt. A használt Volgák ára egyébként elég változó. Az egyszerűbb 3110-es modellből már 70.000 rubelért lehet használhatót találni, az újabb 31105-ösök 160.000 alatt nem igen vannak, de a legfiatalabbakért akár 300.000 fölött is kérnek.
A fotón egyébként látható még két másik jellegzetes orosz jármű is, a PAZ kisbusz (bal oldalt, sárga) és a КАвЗ kisbusz (fehérben). A PAZ-okat még gyártják, a КАвЗ-ról nincs információm.
forrás: www.driver2.ru/lifan/smily/smily/philip1
Következő autónk már nem orosz, hanem kínai. Az orosz piacon erőteljesen nyomulnak az eddig ismeretlen kínai gyártók. Az egyik legviccesebb példány a képen is látható Lifan Smily, ami tulajdonképpen a Mini koppintása. A Lifan márka mellett még választhatunk a Geely, a Great Wall, a Chery, és a Haima márkák kínálatából is, ha olcsó, de nyugati színvonalhoz közelítő nívójú autót szeretnénk vásárolni. 400.000 rubel körül szinte bármelyik gyártótól hozhatunk el új autót. A Smily kezdő ára pl.: 280.000 rubel, míg a lentebb látható Chery Indis 370.000 rubel.
Képem ugyan nincs róluk, de végezetül mindenképpen meg kell említenem az itt közlekedő használt japán autókat. Ezek gyakran kizárólag japán piacra készült, jobbkormányos változatok. Egész Ázsiát átutazva jutnak ide, hogy aztán itt leljenek új gazdára. Elég vicces volt például, mikor taxit hívtunk és egy ilyen japán autó jött értem és én a vezető helyére szerettem volna beszállni. Egy-egy különlegesebb típus esetén még talán érthető is, hogy megveszik ezeket a jobbkormányos autókat, hiszen jól lehet velük villogni, de mikor jobbkormányos Daewoo Matizt láttam az utcán, akkor már tényleg értetlenül álltam a jelenség előtt.
Hirtelen ennyit sikerült összeszednem a helyi járművekről, remélem nem volt túl unalmas és kommentekben szívesen válaszolok a speciális kérdésekre. Az árakat inkább rubelben adtam meg, mert a forint mostanában erősen hullámzik, a rubel pedig határozottan erősödik. Az írás megjelenése pillanatában 7,3 Ft-ot ért egy rubel.