HTML

káma-túra

tárákánok, adminisztrácija, pláckárt, fegyvergyár, gyezsurnaják. Pre- és posztverbális tárgyak, fürdőház-szellemek, neonzöld házak, fél lépcsőfokkal végződő lépcsősorok. Baltyika sör. Kiküldetés&nászút. Orosz és udmurt táj, magyar ecsettel, szemtanúsági múltban. Vot.

Friss topikok

• bakter19631007: kiszeretnék jutni Izsevszkbe,mint turista mert nagyon sok szép látni való van ,de hogy kezdjek hoz... (2021.02.27. 20:07) 70 éves a béke
  • aszterik: @Yo! Maaan!: melyik hely? Biztos, hogy jól értetted a posztot? (2018.03.25. 10:18) Múzeumok délutánja – Hanti-Manszijszk 2.
  • maxval bircaman megbízott szerkesztő: @Kutya 79: maxval@abv.bg Kösz előre is. (2015.09.25. 15:47) Mai orosz reneszánsz
  • Sulyid: @Kutya 79 Írtam egy privát üzenetet, remélem válaszolsz/válaszoltok majd rá. Amúgy szavaztam is, ... (2015.09.16. 14:57) Búcsúbogrács
  • Kutya 79: @Pupák Pupákovics: Ahh, valóban. Javítottam 1582-re. De, építenek most is faházakat, főleg gyalult... (2015.06.04. 10:30) Kozmodemjanszk házai

Címkék

adminisztrácija (1) Arsan (1) autó (8) Bajkál (5) barátok (10) barlang (1) baskír (1) beszéd (3) Buranovszkije Babuski (2) burját (2) busz (9) család (1) divat (2) dizájn (6) egyetem (10) elektricska (1) építészet (20) esztrád (2) falu (5) fegyver (2) felújítás (2) férfiak (2) film (3) fürdőház (1) glazov (1) Glazov (2) gyár (1) gyezsurnaja (2) Győzelem Napja (2) hanti (3) Hanti-Manszíjszk (1) Hanti-Manszijszk (2) határátkelő (4) háztartás (1) hideg (10) (12) horgász (1) Huzsir (1) Idnakar (1) időjárás (4) Izs (2) Izsevszk (33) izsevszk (4) jég (9) Jekatyerinburg (5) Joskar-Ola (1) jubileumi ünnepség (4) kaja (12) Kalasnyikov (3) Káma (1) karél (1) Kazany (1) képregény (1) kiállítás (7) Kirov-park (2) kolesz (3) komi (3) komi-permják (1) komi-zürjén (1) koncert (2) konduktor (1) konferencia (4) körülmények (24) kotlett (4) Kozmodemjanszk (1) Kudimkar (1) kullancs (1) kultúrsokk (6) Kungur (1) Lada (2) lakás (5) lektorság (2) lőtér (1) Ludorvaj (2) magyar (1) mari (3) marsrutka (3) maszlenyica (1) médiasztárság (2) metallurg (6) metro (1) migrációs kártya (1) monostor (5) mordvin (1) Moszkva (3) művirág (3) múzeum (8) népszokás (6) néptánc (4) népzene (4) nők (1) Olenyi Rucsi (2) Olhon (1) orosz (26) ősz (1) Perm (1) pia (6) plackart (3) pravodnyik (2) repülőgép (2) sár (3) síelés (1) sport (7) számítógép (2) Szarapul (1) szavazás (1) Szentpétervár (4) Szergijev Poszad (1) szibériai út (1) Sziktivkar (1) Szljudjanka (2) szobor (6) szórakozás (11) szúnyog (1) tarakan (3) társadalom (1) tatár (1) tavasz (8) teázás (3) tél (3) temető (2) természet (10) (9) transzformerek (1) UAZ (1) udmurt (18) Ulan-Ude (1) ünnep (6) Urál (1) utak (2) utazás (30) vámnyilatkozat (1) verseny (3) villamos (2) virág (1) Volga (4) vonat (10) Votkinszk (1) ZIL (1) Címkefelhő

Vasárnap Szarapulban

2013.10.10. 09:51 Kutya 79

Szarapuli kirándulásunkat már régóta terveztük, de végül csak most vasárnap indultunk útnak. A kis városka majdnem 70 kilométerre fekszik Izsevszktől délkeletre, a Káma partjánál. Udmurtia egyik legrégebbi települése, az első írásos említése 1596-ból való, de egy legenda szerint már a XII. század végén is éltek itt emberek. Szarapul az 1700-as évek végén már fontos gabonakereskedelmi központja volt a régiónak és ekkorra már a helyi bőripar is jelentős volt, de az igazi fellendülést a kámai gőzhajózás beindulása hozta meg számára. A városban ezután sok kereskedő telepedett meg, így a város lendületes fejlődésnek indult. Ebben a korszakban épült az a sok régi villaépület, melyek nagy része ma már műemlék, és amelyek miatt Szarapul kiemelt jelentőségű az udmurtiai építészeti örökségek területén.

Nos, mi elsősorban ezeket az épületeket akartuk felkeresni a városban, na meg persze szerettük volna közelről látni a Kámát, hiszen az se egy mindennapi látvány. Szarapulban egyébként Era az elmúlt 12 év alatt már többször is járt, én pedig a 2008-as nyaralásunk alatt ismerkedtem meg a várossal, ezért kíváncsiak voltunk, hogy milyen változások történtek ez idő alatt. Sajnos radikális változást sehol sem észleltünk.

P1350738.JPG                Az őszi Káma

Megérkezésünk után Orsi és Era már a buszpályaudvaron berendezkedett használtruhaboltban „elakadtak” és addig nézelődtek benne, míg végül két plüssállatkával jöttek ki belőle, azzal a felkiáltással, hogy jó lesz az majd valakinek ajándékba! Az akciós áron megszerzett állatkák úgy meghozták a lányok kedvét a vásárláshoz, hogy a tűzoltóság előtti téren elterülő piacot is alaposan körbe kellett járnunk, úgyhogy végül egy pár kötött zoknival, egy talpbetéttel és egy üveg málnalekvárral gyarapodtunk. Számomra a lányok ajánlgatták, hogy vegyek egy jó kalapácsot, ásót vagy legalább egy csinos gumicsizmát, esetleg új késeket a húsdarálóba, de valahogy egyikhez se volt kedvem. Végül együtt megcsodáltuk a venyigeárusokat, akik a hagyományos orosz szaunázáshoz elengedhetetlen nyírfa-, tölgyfa- és - a mazohistábbak számára - fenyőfaágcsokrokat árultak. A hagyomány szerint ezekkel az ágnyalábokkal csapkodják egymást szaunázás közben, hogy felpezsdítsék a vérkeringésüket. Miután eleget bámészkodtunk a folyópart felé vettük az irányt, hátha találunk ott egy kellemes kávézót.

P1350641.JPG                A tűzoltóság épülete

P1350644.JPG                Venyigeárus

A forró kávé és tea után átmelegedve lementünk a Káma partjához, hogy ott készítsünk egy igazi "káma-túrás" fényképet, de valahogy sehogyse jött össze. Hiába ugrottunk egyre korábban és korábban, hogy legyen egy romantikus esküvői fotóra hasonlító fényképünk, valahogy mindig csak a földre érés pillanatát sikerült rögzíteni.

P1350678.JPG                Káma-túra-pozíció

Ugrándozás közben megcsodáltuk a mellőlünk induló kis lélekvesztőt is, amivel valószínűleg a folyó túlpartján lévő kis falucskába lehet elhajózni, majd sétáltunk még egy kicsit a parti gyárépületek előtt.

P1350662.JPG                Vízitaxi

Ebédelni először a kikötő mellett nemrég megnyitott, a korábbi szivattyúházból átalakított vendéglátóközpontban szerettünk volna, de mire odaértünk és körbejártuk, úgy döntöttünk, hogy ez biztosan túl drága lesz nekünk, így végül inkább visszamentünk a főtérre egy pizzériába, ahol viszont alaposan belakmároztunk.

P1350747.JPG                Nem itt ebédeltünk

Teli hassal folytattuk túránkat a Munka utcáján, ahol a gazdag kereskedők villái állnak. Sajnos elég lehangoló állapotban, szinte mindegyik üres, látszólag gazdátlan. A héten hallottam az egyetemen, hogy a szennyvízcsatorna-hálózat hiányának köszönhető ez az állapot, mivel annak híján senki sem akar ezekben az épületekben lakni. Jó lenne, ha hamar elindítanának valami átfogó csatornázási programot, mert így néhány év múlva már csak a gazos téglakupacokat lehet megnézni a városban.

P1350761.JPG                A Munka utcáján

P1350771.JPG                Az egyik legszebb ház lehetne a városban

P1350772.JPG                Azért a szomszédja se kutya!

Szerencsére láttunk azért néhány pozitív példát is, így például a Május 1. utcán található szecessziós villát, melybe valamilyen állami intézmény költözött, vagy a szintén szecessziós helytörténeti múzeum épületét, amely előtt Lenin ül, elég gondterhelten.

P1350785.JPG                Orosz szecesszió

P1350805.JPG                Lenin és a múzeum

Itt a múzeum környékét kicsit nagyvonalúan múzeumi negyednek nevezték el, és egy kis 8-as alakú sétaútvonalat is kijelöltek az érdeklődő turisták számára, mely két háztömböt ölel körbe. A túra természetesen érinti Szarapul büszkeségét is, a többnyire fából épült Basenyina dácsát, ami szintén műemlék, és amelyben egy galéria kapott helyet.

P1350807.JPG                A Basenyina dácsa

Mindkét múzeumban kicsit hülyén éreztük magunkat, mert látszott a személyzeten a nagy lelkesedés, amit a váratlan betoppanásunk váltott ki, és láthatóan nagyon szerették volna mindkét helyen, hogy végignézzük a kiállításaikat, de akkor már kezdett alkonyodni, és mi még sötétedés előtt körbe akartuk járni a környéket. Azzal próbáltuk vigasztalni őket, hogy azt mondtuk, hogy talán még visszajövünk, de szerintem már akkor sejtettük, hogy zárás előtt nem érünk vissza.

P1350828.JPG                Van színes faház is

Az egyre halványodó nap fényében még jártunk egyet Szarapul falusiasabb negyedében, ahol régi és újabb faházak között haladtunk a helyenként egész szélességében felázott földúton. Végül a buszpályaudvar felé vettük az irányt, és felültünk az első Izsevszk felé tartó kisbuszra. A múzeumokat pedig, ígérjük, hogy következő alkalommal ismét meglátogatjuk.

P1350830.JPG                Még egy ablakot a végére!

4 komment

Címkék: utazás múzeum építészet Szarapul Káma

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2013.10.10. 11:06:44

Az esély megvan! Vannak ott szép-szép épületek. Én szurkolok, hogy Lenin maradjon ott nyugton, ne fészkelődjön ott többet.

Jók a képek!!!! a pozícióshoz más sztorit költöttem:), az utolsó nagyon tetszik, a tűzoltósról pedig az jutott eszembe, hogy Erdélyben láttunk egy félig leégett tűzoltóságot.

Kutya 79 · http://kama-tura.blog.hu 2013.10.10. 13:17:35

@mbemba: Köszi! Sajnos a nap nagyrésze elég felhős volt, lehettek volna még szebbek is a képek.
A tűzoltók meg biztos elkezdték keresni a faluban, hogy mi ég, mire pedig észrevették, hogy az övék, már késő volt. :)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2013.10.10. 13:33:21

@Kutya 79: Így! :))

Én ahhoz végképp nem értek, hogy milyen egy kép minősége, nekem csak szép a téma vagy ötletes, aranyos, eredeti egy kép.

Így újra nézve, most a venyigés bácsi fogott meg: elképzeltem, amint Stokes és Ivy vadul mennek Gretna Green felé.

Pupák Pupákovics 2013.10.28. 16:50:53

Hú, de szívesen megcsinálnám egy-két ház felújítási tervét! Nagyon érdekesek szépek. Kár, hogy így hagyják pusztulni.
A Káma is tetszik, szép széles, nyugodt. Nincs is kiépített partja , Így folyik keresztül a városon? vagy csak mellette?