HTML

káma-túra

tárákánok, adminisztrácija, pláckárt, fegyvergyár, gyezsurnaják. Pre- és posztverbális tárgyak, fürdőház-szellemek, neonzöld házak, fél lépcsőfokkal végződő lépcsősorok. Baltyika sör. Kiküldetés&nászút. Orosz és udmurt táj, magyar ecsettel, szemtanúsági múltban. Vot.

Friss topikok

• bakter19631007: kiszeretnék jutni Izsevszkbe,mint turista mert nagyon sok szép látni való van ,de hogy kezdjek hoz... (2021.02.27. 20:07) 70 éves a béke
  • aszterik: @Yo! Maaan!: melyik hely? Biztos, hogy jól értetted a posztot? (2018.03.25. 10:18) Múzeumok délutánja – Hanti-Manszijszk 2.
  • maxval bircaman megbízott szerkesztő: @Kutya 79: maxval@abv.bg Kösz előre is. (2015.09.25. 15:47) Mai orosz reneszánsz
  • Sulyid: @Kutya 79 Írtam egy privát üzenetet, remélem válaszolsz/válaszoltok majd rá. Amúgy szavaztam is, ... (2015.09.16. 14:57) Búcsúbogrács
  • Kutya 79: @Pupák Pupákovics: Ahh, valóban. Javítottam 1582-re. De, építenek most is faházakat, főleg gyalult... (2015.06.04. 10:30) Kozmodemjanszk házai

Címkék

adminisztrácija (1) Arsan (1) autó (8) Bajkál (5) barátok (10) barlang (1) baskír (1) beszéd (3) Buranovszkije Babuski (2) burját (2) busz (9) család (1) divat (2) dizájn (6) egyetem (10) elektricska (1) építészet (20) esztrád (2) falu (5) fegyver (2) felújítás (2) férfiak (2) film (3) fürdőház (1) Glazov (2) glazov (1) gyár (1) gyezsurnaja (2) Győzelem Napja (2) hanti (3) Hanti-Manszíjszk (1) Hanti-Manszijszk (2) határátkelő (4) háztartás (1) hideg (10) (12) horgász (1) Huzsir (1) Idnakar (1) időjárás (4) Izs (2) Izsevszk (33) izsevszk (4) jég (9) Jekatyerinburg (5) Joskar-Ola (1) jubileumi ünnepség (4) kaja (12) Kalasnyikov (3) Káma (1) karél (1) Kazany (1) képregény (1) kiállítás (7) Kirov-park (2) kolesz (3) komi (3) komi-permják (1) komi-zürjén (1) koncert (2) konduktor (1) konferencia (4) körülmények (24) kotlett (4) Kozmodemjanszk (1) Kudimkar (1) kullancs (1) kultúrsokk (6) Kungur (1) Lada (2) lakás (5) lektorság (2) lőtér (1) Ludorvaj (2) magyar (1) mari (3) marsrutka (3) maszlenyica (1) médiasztárság (2) metallurg (6) metro (1) migrációs kártya (1) monostor (5) mordvin (1) Moszkva (3) művirág (3) múzeum (8) népszokás (6) néptánc (4) népzene (4) nők (1) Olenyi Rucsi (2) Olhon (1) orosz (26) ősz (1) Perm (1) pia (6) plackart (3) pravodnyik (2) repülőgép (2) sár (3) síelés (1) sport (7) számítógép (2) Szarapul (1) szavazás (1) Szentpétervár (4) Szergijev Poszad (1) szibériai út (1) Sziktivkar (1) Szljudjanka (2) szobor (6) szórakozás (11) szúnyog (1) tarakan (3) társadalom (1) tatár (1) tavasz (8) teázás (3) tél (3) temető (2) természet (10) (9) transzformerek (1) UAZ (1) udmurt (18) Ulan-Ude (1) ünnep (6) Urál (1) utak (2) utazás (30) vámnyilatkozat (1) verseny (3) villamos (2) virág (1) Volga (4) vonat (10) Votkinszk (1) ZIL (1) Címkefelhő

Az első találkozás

2013.07.11. 12:07 Kutya 79

Még ha lassan is, de folytatjuk az előző posztunkban megkezdett beszámolósorozatunkat a Bajkál körüli kirándulásunkról. Lássuk hát, hogy a három napos vonatozás után milyen új kalandok vártak ránk!

A transzszibériai expresszről végül Irkutszkban szálltunk le. A vasútállomásról egyből a szállásunkra siettünk, majd, miután megszabadultunk csomagjainktól, egy gyors városnézésre indultunk a környező utcákban, kihasználva azt, hogy errefelé csak este 11 után sötétedik. Sajnos így se sokat láttunk a városból, mert másnap korán reggel kellett kelnünk, hogy tovább utazhassunk, ezért idejében elmentünk aludni. Irkutszkba aztán három nap múlva újra visszatértünk, de csak azért, hogy egy másik buszjáratra átszálljunk, úgyhogy végül a várost nem ismertük meg, pedig talán érdemes lett volna.

P1320101.JPG                Az irkutszki zsinagóga

Az utazás során inkább a tóra és a természetre voltunk kíváncsiak, ezért is siettünk Irkutszkból egyből Olhon szigetére, hogy végre valami civilizációtól mentes helyen élvezhessük a tó látványát. Irkutszkból mintegy hat órás buszozás után érkeztünk meg a sziget központjának számító Huzsir faluba úgy, hogy közben ettünk egy gyors ebédet egy út menti fajurtában, kerülgettük a busszal az útra tévedő tehén- és birkacsordákat, átkompoztunk a szárazföldről a szigetre, és végül szép lassan poroszkáltunk az egyetlen földúton, mely a szigeten végigvezet.

P1320217.JPG                Megy a komp Olhonra

Huzsir település az isten háta mögötti orosz faluk és a dinamikusan fejlődő turistaközpontok furcsa keveréke. A falut hosszában kettészelő széles, poros főút látványa számomra a westernfilmek világát idézte meg. Az utca valahogy irreálisan széles és szinte teljesen kihalt, viszont az utat szegélyező portákon (és beljebb is) látszik, hogy a helyiek gőzerővel készülnek a turisták fogadására, és sorra épülnek a kiadásra szánt apró fabungalók. Egyelőre még a nagy részük üres volt, azt hiszem, mi a szezon első hetén járhattunk ott, de ha később valóban megtelnek, akkor több lesz a vendég a faluban, mint a helyi lakos, ami pedig nem biztos, hogy annyira kívánatos dolog.

P1320382.JPG                Huzsir főutcája

Némi telefonálgatás után végül mi is megkaptuk a magunk kis bungalóját. Külön örömünkre szolgált, hogy a szállásadóink burjátok voltak, akik az itt élő legnépesebb kisebbség. Külsejük általában erősen keleties vonásokat mutat, nyelvük pedig nagyon hasonlít a mongolra, annyira, hogy a mongolokkal meg is értik egymást. Mi persze egy kukkot se értettünk belőle, de nagy figyelemmel hallgattuk, mikor egymás közt burjátul beszéltek.

P1320263.JPG                Tóparti fák

A délután további részét a közeli tóparton kószálva töltöttük. Majdnem tengerpartot írtam, de nem véletlenül, mert a part és a látvány is kísértetiesen hasonlít valamilyen forró égövi homokos strandra, azzal az apró különbséggel, hogy itt a víz csak 10 fok körüli volt, és pálmák helyett lombos fák nőnek. Az egész helyben talán ez a fura kettősség a legérdekesebb, hogy csupán a látvány alapján, valami egészen más élményre számítanánk. Például hiába sütött a nap erősen, a tó felől mindig hideg szél fújt, annyira, hogy reggelente és esténként jól jött már egy pulóver is.

P1320286.JPG                A "strand" közelről...

P1320349.JPG                ...és a szomszédos dombról

A tópartról a környező dombokra felkapaszkodva szintén érdekes látvány tárult elénk. 13 kihegyezett pózna sorakozik a dombtetőn katonás sorban, teleaggatva mindenféle színű szalagokkal. Ez a hely az egyike a burjátok kilenc szent helyének. Régebben a sámánok itt léptek kapcsolatba a különböző szellemekkel, de sámánok hiányában akár mi is áldozhatunk a szellemeknek, ha az oszlopok melletti köveken hagyunk valami számunkra fontosat, mint például pénzt vagy cigarettát.

P1320356.JPG                A szent hely

P1320307.JPG                Magányos fa

Az oszlopokon túl, egy kis földnyúlvánnyal a szigethez kapcsolódva áll a Sámán-szikla, ami a sziget egyik fő nevezetessége. A szikla szintén szent hely, nem lett volna szabad felmásznunk rá, de sajnos rosszul értelmeztük a kihelyezett ismertető tábla intelmeit. Persze, nem mi voltunk az egyetlenek, de hát ez is gyenge mentség számunkra.

P1320359.JPG                A Sámán-szikla

P1320331.JPG                A kék a burjátok szent színe

Másnap a szomszédos Kis-Huzsir falucskába sétáltunk el a tóparton, mert szerettünk volna látni egy igazi, hagyományos burját falut. Talán nem a legjobb helyre mentünk ilyen szempontból, mert a falu szinte teljesen kihalt volt, több leégett, düledező házzal tarkítva. Az egyetlen életjelet egy fapalánkhoz, a tűző napra kikötözött ló adta.

P1320429.JPG                Helyi gyerekek játszanak a parton

P1320433.JPG                Új üdülőkomplexum a falu határában

P1320478.JPG                Házikó Kis-Huzsirban

Kicsit később, míg a tóparti kis szila orom teteje felé igyekeztünk, találkoztunk egy lovassal is, majd néhány perc múlva egy ellenkező irányból a tó felé vágtató ménessel is. A lovak valószínűleg rendszeresen járhatnak fürdeni ehhez a kis belső tavacskához, mert céltudatosan oda vágtattak, majd lelassítottak és végül vidám fürdőzésbe kezdtek.

P1320460.JPG                Vágtat a ménes

Visszafelé már a főúton mentünk, hogy megnézhessük az a mentén épülő új vendégházakat is. A faluba érve még egyszer végigböngésztük az helyi „utazási irodák” ajánlatait, de újra megállapítottuk, hogy ugyan nagyon hívogató, de 3000 rubel (21.000 Ft) egy egész napos hajókirándulásért azért mégis csak sok. Lett volna még lehetőség autóbusszal elutazni a sziget északi csücskébe, ahol szintén a Sámán-sziklához hasonló sziklatömbökben gyönyörködhettünk volna. Még tettem egy halvány próbálkozást, hogy megkérdezzem van-e olyan hajójárat, ami Huzsirból egyenesen Lisztvjankába (a másnapi szálláshelyünkre) visz, de mondták, hogy nincs, és ha lenne is, nagyon drága lenne. Pedig egy ilyen hajóval megspórolhattunk volna magunknak egy Huzsir–Irkutszk, Irkutszk–Lisztvjanka buszozást, ami majdnem az egész másnapunkat kitöltötte.

P1320482.JPG                Egyelőre üresek...

Este Huzsirban még szerettünk volna beülni egy kis étterembe vacsorázni, de némi pénzügyi problémánk akadt, ugyanis utastársunk kicsit elmérte a készpénzkészletét, és mivel a szigeten nem működik bankautomata, és kártyával sem fizethettünk a szálláson, így végül abból kellett gazdálkodnunk, amink volt. Kicsit elszomorodva baktattunk a falu egyik boltja felé, próbáltunk megbirkózni a gondolattal, hogy le kell mondani a bőséges vacsoráról és az esti sörről is, amikor hirtelen észrevettük, hogy ebben az egy boltban lehet bankkártyával fizetni. No, egyből lett nagy örömujjongás és gyorsan megvettünk mindent, amit csak a vacsoránkhoz kívántunk.

P1320530.JPG                Kis csapatunk a tóparti naplementében

Este a vacsora és a sör után még egyszer kisétáltunk a tó partjához és a Sámán-sziklához, hogy minél többet elraktározzunk magunkban ebből a gyönyörű látványból.

P1320528.JPG                Viszlát Olhon!

4 komment

Címkék: utazás természet falu burját Bajkál Huzsir Olhon

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aszterik 2013.07.11. 16:47:04

este jól bezabáltunk, mi?! :)

pappito · http://pappito.com 2013.07.12. 02:09:37

szuper képek és poszt, köszi, csodálatos az a vidék, irigykedem kicsit. Na jó, nem kicsit.

Kutya 79 · http://kama-tura.blog.hu 2013.07.12. 13:57:07

@pappito: Köszi! :) Én hasonlóan vagyok a "zátonyotokkal".
Van egy könyvem a világ 30 legszebb vasútvonaláról, és abban olvastam az új-zélandi TranzAlpine expresszről. Hát, egyszer azt is ki kéne próbálni...

Pupák Pupákovics 2013.07.18. 17:22:50

Talán még sosem láttam ilyen tágasságot, nagy teret. jó lehet ott lovagolni.A táj gyönyörű, de hol vannak az emberek? A homokban játszó gyerekeken kívül senki sem látható a képeken.
Hogy néznek ki a burjátok? Valami képen csak rajta vannak..