HTML

káma-túra

tárákánok, adminisztrácija, pláckárt, fegyvergyár, gyezsurnaják. Pre- és posztverbális tárgyak, fürdőház-szellemek, neonzöld házak, fél lépcsőfokkal végződő lépcsősorok. Baltyika sör. Kiküldetés&nászút. Orosz és udmurt táj, magyar ecsettel, szemtanúsági múltban. Vot.

Friss topikok

• bakter19631007: kiszeretnék jutni Izsevszkbe,mint turista mert nagyon sok szép látni való van ,de hogy kezdjek hoz... (2021.02.27. 20:07) 70 éves a béke
  • aszterik: @Yo! Maaan!: melyik hely? Biztos, hogy jól értetted a posztot? (2018.03.25. 10:18) Múzeumok délutánja – Hanti-Manszijszk 2.
  • maxval bircaman megbízott szerkesztő: @Kutya 79: maxval@abv.bg Kösz előre is. (2015.09.25. 15:47) Mai orosz reneszánsz
  • Sulyid: @Kutya 79 Írtam egy privát üzenetet, remélem válaszolsz/válaszoltok majd rá. Amúgy szavaztam is, ... (2015.09.16. 14:57) Búcsúbogrács
  • Kutya 79: @Pupák Pupákovics: Ahh, valóban. Javítottam 1582-re. De, építenek most is faházakat, főleg gyalult... (2015.06.04. 10:30) Kozmodemjanszk házai

Címkék

adminisztrácija (1) Arsan (1) autó (8) Bajkál (5) barátok (10) barlang (1) baskír (1) beszéd (3) Buranovszkije Babuski (2) burját (2) busz (9) család (1) divat (2) dizájn (6) egyetem (10) elektricska (1) építészet (20) esztrád (2) falu (5) fegyver (2) felújítás (2) férfiak (2) film (3) fürdőház (1) glazov (1) Glazov (2) gyár (1) gyezsurnaja (2) Győzelem Napja (2) hanti (3) Hanti-Manszíjszk (1) Hanti-Manszijszk (2) határátkelő (4) háztartás (1) hideg (10) (12) horgász (1) Huzsir (1) Idnakar (1) időjárás (4) Izs (2) Izsevszk (33) izsevszk (4) jég (9) Jekatyerinburg (5) Joskar-Ola (1) jubileumi ünnepség (4) kaja (12) Kalasnyikov (3) Káma (1) karél (1) Kazany (1) képregény (1) kiállítás (7) Kirov-park (2) kolesz (3) komi (3) komi-permják (1) komi-zürjén (1) koncert (2) konduktor (1) konferencia (4) körülmények (24) kotlett (4) Kozmodemjanszk (1) Kudimkar (1) kullancs (1) kultúrsokk (6) Kungur (1) Lada (2) lakás (5) lektorság (2) lőtér (1) Ludorvaj (2) magyar (1) mari (3) marsrutka (3) maszlenyica (1) médiasztárság (2) metallurg (6) metro (1) migrációs kártya (1) monostor (5) mordvin (1) Moszkva (3) művirág (3) múzeum (8) népszokás (6) néptánc (4) népzene (4) nők (1) Olenyi Rucsi (2) Olhon (1) orosz (26) ősz (1) Perm (1) pia (6) plackart (3) pravodnyik (2) repülőgép (2) sár (3) síelés (1) sport (7) számítógép (2) Szarapul (1) szavazás (1) Szentpétervár (4) Szergijev Poszad (1) szibériai út (1) Sziktivkar (1) Szljudjanka (2) szobor (6) szórakozás (11) szúnyog (1) tarakan (3) társadalom (1) tatár (1) tavasz (8) teázás (3) tél (3) temető (2) természet (10) (9) transzformerek (1) UAZ (1) udmurt (18) Ulan-Ude (1) ünnep (6) Urál (1) utak (2) utazás (30) vámnyilatkozat (1) verseny (3) villamos (2) virág (1) Volga (4) vonat (10) Votkinszk (1) ZIL (1) Címkefelhő

Vászka és a cirkáló

2012.10.02. 20:14 Kutya 79

Még júniusban történt, hogy hirtelen ötletünktől vezérelve Pétervárra utaztunk néhány napra. Tulajdonképpen Szocsiba szerettünk volna menni, vagy még inkább a Kaszpi tengerhez, de aztán a térképet és a vasúti menetrendet nézegetve kiderült, hogy egyik messzebb van, mint a másik és a jegyeket is elég borsos áron mérik odáig. Így aztán, mivel Pétervárra legalább egyszer az életben el kell menni, inkább oda váltottunk menetjegyet.

Az indulás előtt csak a szokásos dolgokat tudtuk a városról, hogy Vászka ott fosztotta ki a Szmolnij trezorját, hogy az Auróra lövésével kezdődött a forradalom, hogy van téli és nyári palota, hogy a Nyevszkij proszpekt a leghíresebb utca, de hogy pontosan mit is kéne megnéznünk, azt nem tudtuk. Valahogy így indultunk neki a városnak, kiszálltunk a metróból a Majakovszkaja állomásnál, elindultunk a híres sugárúton és mentünk egyik épülettől a másikig, hátha látunk valami érdekeset.

Aztán persze láttunk sok minden szépet, nem véletlenül hívják a várost észak Velencéjének, nem is tudnám itt felsorolni mindet, inkább csak némi ízelítőt adnék a látottakból, mintha egy színes prospektust lapozgatnánk.

A fenti képen például a már emlegetett Nyevszkij proszpekt egy része látható, ahogy a Gosztinyi Dvor bevásárlóközpont előtt egy kicsit kiszélesedik. A kétszer négy sávos utat hiába szegélyezik gyönyörű házak, nem túl kellemes sétálni rajta a hatalmas tömeg és az iszonyatos forgalom zaja miatt. Viszont ha bármerre betértünk oldalra egy mellékutcába, egyből eltűntek a turisták és magunkra maradtunk.

Az egyik ilyen mellékutca sarkán áll ez a gyönyörű szecessziós épület, ami a Zinger cég székháza volt valamikor. A városban amúgy elég sok hasonló stílusban épült ház található, sokukon francia felirattal, gondolom anno még a francia cégek építhették maguknak.

A mellékutcán befordulva – ami tulajdonképpen egy a várost átszelő sok csatorna közül – a számunkra leginkább tetsző épülethez, a Vérző Megváltó templomához juthatunk el. A templomba a belépőt elég borsos áron árulták, ezért végül kihagytuk, hogy belülről is megnézzük, de most már kicsit bánom, talán mégis inkább áldozni kellett volna rá.

A fotózkodás az Auróra cirkálóval viszont kihagyhatatlan volt. Nehéz is lett volna, hiszen a város közepére horgonyozták ki, jól látszik szinte bárhonnan a Néva bal partjáról.

A legendás hajótól nem messze viszont véletlenül fedeztük fel ezt a csodálatos dzsámit. Azt hiszem, élőben még nem láttam ilyen szépen díszített muzulmán épületet.

A dzsámitól Pétervár legrégebbi épületébe, a Péter-Pál-erődítménybe vitt az utunk. Az erőd közepén álló Péter-Pál-székesegyház csúcsos tornya meghatározó eleme a városképnek.

A vastag falakon belül kellemes park található, ahol igazán élvezetes sétálni a szépen karbantartott házak között.

Az erőd legérdekesebb pontja mégis a várfalon kívül van. A két bástya közt elterülő homokos plázs különleges élményt nyújt mindenkinek, aki kibotorkál odáig. Budapesten csak tervezik, hogy valahogy közel hozzák a Dunát a városlakókhoz, viszont Péterváron ez a probléma meg van oldva. A délkeleti fekvésű partról gyönyörű kilátás nyílik a túlparton elterülő Téli Palotára. A Névában ugyan tiltott a fürdőzés, ennek ellenére többen is úszkáltak benne és senki sem szólt rájuk. Csak elképzelni tudjuk, hogy milyen jó hangulat lehet ott a parton este, mikor már kora délután is sörös- és vodkásüvegekkel a kezükben gyülekeztek ott a fiatalok.

A Téli Palotát aztán közelről is körbejártuk, megcsodáltuk. Gondolkodtunk rajta, hogy bemenjünk-e az Ermitázsba, de végül úgy döntöttünk, hogy csak kevés ideig vagyunk itt Péterváron, inkább a várost szeretnénk látni, nem csak egy hatalmas épületben bolyongani egész nap. Remélhetőleg lesz még lehetőségünk visszamenni oda és akkor mi is abszolváljuk majd a kihagyhatatlan múzeumlátogatást.

Az Izsák-székesegyház tetejére viszont felmásztunk, mert azt hittük, hogy valami különleges látványban lesz részünk. Sajnos a várt katarzis elmaradt, két ok miatt is: az egyik, hogy nem a kupola tetejére lehet felmenni, hanem csak az azt övező oszlopsor aljába, ami alig van magasabban, mint a környező házak teteje; a másik pedig, hogy Pétervár teljesen sík, ezért se annyira izgalmas a látványa felülről.

Sokkal izgalmasabb inkább a kis csatornák partján sétálva, ahol szinte egymást érik a turistákat vagy ünneplő embereket szállító kis hajók. A csatornák ritkábbak és szélesebbek ugyan, mint Velencében, de kétségtelen a hasonlóság. Olyan, mintha felnagyították volna Velence egy kis részét, ami végül is stimmel is az orosz mentalitáshoz.

Sétáink során egy étterem előteréből zsákmányolt, reklámcélokra készített térképecske volt csak a segítségünkre, melyen a fontosabbnak vélt épületeket térbeli rajzokkal ábrázolták. Ezek a térbeli képek voltak a támpontjaink abban, hogy merre menjünk. Ahol elég nagy, vagy érdekesnek tűnő rajzot láttunk, oda mentünk. Így fordulhatott elő, hogy bekeveredtünk a város kevésbé előkelő, turisták által már nem látogatott részeire is. Viszont ezeken a helyeken is találtunk érdekességeket, mint például a fent látható múzeum romantikus épülete, vagy ez a valaha szebb napokat is megélt tornyos lakóház.

Ezekre az épületekre akkor bukkantunk rá, mikor a kicsit kijjebb eső Szmolnij székesegyházhoz igyekeztünk. A templom és az őt körülvevő kolostor igazán üdítő látványt nyújtott a magyarországi egyensárga barokkba belefásult szememnek.

Most viszont pihenjünk egy kicsit mindannyian, hiszen néhány perc alatt hatalmas területet barangoltunk be a városból. Pétervárról még jelentkezünk, hiszen sok apró érdekesség maradt még, amiről írni szeretnénk.

5 komment

Címkék: utazás orosz építészet Szentpétervár

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pappito · http://pappito.com 2012.10.04. 01:49:43

na azt sajnálom, hogy oda még nem jutottam el és egyelőre a tervekben sem szerepel...

a franciaság meg nem meglepő a cárevics idejében az udvar és a franciák kapcsolata alapvetés volt, Péterváron minden valamit is magára adó francia cég jelen volt. A fabergé tojások (Яйца Фаберже) és számtalan egyéb ötvös műremekek is ott születtek.

Hát '17 után már nem annyira, de előtte nagy csodák történtek arrafelé.

pappito · http://pappito.com 2012.10.04. 01:51:11

ja, és köszönöm a sétát!

Pupák Pupákovics 2012.10.04. 21:59:58

Nagyon jó kis csavargás volt. A Szmolnij székesegyház, szerintem a barokk építészet egyik csúcsa.Nekem nem a barokk a kedvencem, de ez nagyon izgalmas épület,ahogy összehozza az európai barokkra jellemző kupolát és az orosz építészetben jellegzetes kis hagymakupolákat. Meglepődtem, amikor először láttam.
Egyébként egy olasz építész: Bartolomeo Rastrelli építette. Erzsébet cárnő ( Nagy Péter leánya) hívta és bízta meg a munkával. A Téli Palota is az ő műve.

Kutya 79 · http://kama-tura.blog.hu 2012.10.05. 10:34:10

@Pupák Pupákovics: Igen, nekem is tetszik. Olyan az a templom, mintha egy kisgyerek lenne, aki a kezeivel takargatja az arcát és közben kukucskál.