HTML

káma-túra

tárákánok, adminisztrácija, pláckárt, fegyvergyár, gyezsurnaják. Pre- és posztverbális tárgyak, fürdőház-szellemek, neonzöld házak, fél lépcsőfokkal végződő lépcsősorok. Baltyika sör. Kiküldetés&nászút. Orosz és udmurt táj, magyar ecsettel, szemtanúsági múltban. Vot.

Friss topikok

• bakter19631007: kiszeretnék jutni Izsevszkbe,mint turista mert nagyon sok szép látni való van ,de hogy kezdjek hoz... (2021.02.27. 20:07) 70 éves a béke
  • aszterik: @Yo! Maaan!: melyik hely? Biztos, hogy jól értetted a posztot? (2018.03.25. 10:18) Múzeumok délutánja – Hanti-Manszijszk 2.
  • maxval bircaman megbízott szerkesztő: @Kutya 79: maxval@abv.bg Kösz előre is. (2015.09.25. 15:47) Mai orosz reneszánsz
  • Sulyid: @Kutya 79 Írtam egy privát üzenetet, remélem válaszolsz/válaszoltok majd rá. Amúgy szavaztam is, ... (2015.09.16. 14:57) Búcsúbogrács
  • Kutya 79: @Pupák Pupákovics: Ahh, valóban. Javítottam 1582-re. De, építenek most is faházakat, főleg gyalult... (2015.06.04. 10:30) Kozmodemjanszk házai

Címkék

adminisztrácija (1) Arsan (1) autó (8) Bajkál (5) barátok (10) barlang (1) baskír (1) beszéd (3) Buranovszkije Babuski (2) burját (2) busz (9) család (1) divat (2) dizájn (6) egyetem (10) elektricska (1) építészet (20) esztrád (2) falu (5) fegyver (2) felújítás (2) férfiak (2) film (3) fürdőház (1) Glazov (2) glazov (1) gyár (1) gyezsurnaja (2) Győzelem Napja (2) hanti (3) Hanti-Manszíjszk (1) Hanti-Manszijszk (2) határátkelő (4) háztartás (1) hideg (10) (12) horgász (1) Huzsir (1) Idnakar (1) időjárás (4) Izs (2) Izsevszk (33) izsevszk (4) jég (9) Jekatyerinburg (5) Joskar-Ola (1) jubileumi ünnepség (4) kaja (12) Kalasnyikov (3) Káma (1) karél (1) Kazany (1) képregény (1) kiállítás (7) Kirov-park (2) kolesz (3) komi (3) komi-permják (1) komi-zürjén (1) koncert (2) konduktor (1) konferencia (4) körülmények (24) kotlett (4) Kozmodemjanszk (1) Kudimkar (1) kullancs (1) kultúrsokk (6) Kungur (1) Lada (2) lakás (5) lektorság (2) lőtér (1) Ludorvaj (2) magyar (1) mari (3) marsrutka (3) maszlenyica (1) médiasztárság (2) metallurg (6) metro (1) migrációs kártya (1) monostor (5) mordvin (1) Moszkva (3) művirág (3) múzeum (8) népszokás (6) néptánc (4) népzene (4) nők (1) Olenyi Rucsi (2) Olhon (1) orosz (26) ősz (1) Perm (1) pia (6) plackart (3) pravodnyik (2) repülőgép (2) sár (3) síelés (1) sport (7) számítógép (2) Szarapul (1) szavazás (1) Szentpétervár (4) Szergijev Poszad (1) szibériai út (1) Sziktivkar (1) Szljudjanka (2) szobor (6) szórakozás (11) szúnyog (1) tarakan (3) társadalom (1) tatár (1) tavasz (8) teázás (3) tél (3) temető (2) természet (10) (9) transzformerek (1) UAZ (1) udmurt (18) Ulan-Ude (1) ünnep (6) Urál (1) utak (2) utazás (30) vámnyilatkozat (1) verseny (3) villamos (2) virág (1) Volga (4) vonat (10) Votkinszk (1) ZIL (1) Címkefelhő

A Bajkál Siófoka

2013.07.24. 23:15 Kutya 79

A Bajkál körüli túránk első állomásán, Olhonon remekül éreztük magunkat, de mivel újabb kalandokra vágytunk, két nap elteltével újra útnak indultunk. Miközben a szállásunkat fizettük vendéglátóinknak, ők felajánlották, hogy másnap a nagy menetrendszerinti buszjárat helyett utazhatnánk az ő kisbuszukkal is, hiszen úgyis mennek be Irkutszkba, és hogy ne menjenek üresen, minket is szívesen elvinnének valamivel olcsóbban, mint a „hivatalos” járat. Az ajánlat jónak tűnt, hiszen ugyanakkor indultunk, mint a nagy busz, ráadásul elég volt csak az üdülőtelep kapujáig kimenni, nem kellett legyalogolni a faluba se. Az viszont már csak másnap reggel, az induláskor derült ki, hogy nem csak mi utazunk, hanem még másik szálláshelyekről is viszünk embereket, így az elején még kényelmesnek tűnő kisbusz hamar dugig megtelt. Annyira, hogy végül a csomagjaink nagy részét végül a kisbusz tetejére kellett felkötözni egy ponyvába csomagolva. Ezzel a reggeli szeánsszal végül el is ment annyi idő, hogy csak egy későbbi kompot értünk el, mint a nagy busz, ráadásul Irkutszkban se a buszpályaudvarra vittek minket, csak a környékére, így végül a 20 perces gyaloglást is beleszámolva azt hiszem, hogy időben nem nyertünk semmit ezzel a remek ajánlattal.

P1320579.JPG                Elhagyjuk Olhont

Mivel a közel hat órás utazás után is még csak Irkutszkban voltunk, újra buszra kellett szállnunk, hogy elérjük aznapi célunkat, Lisztvjankát. Ez a buszozás viszont már kellemesebben telt és nem is volt olyan hosszú, kicsit több mint egy óra alatt a Bajkál legtöbbek által látogatott falujában voltunk.

A sok látogatót azt hiszem nem a szépségének, hanem annak köszönheti a település, hogy ez a legközelebbi pont Irkutszkhoz képest, így aki csak gyorsan szeretné kipipálni a bakancslistáján a Bajkál-tavat, az ide ugrik el egy-két napra. A vállalkozók ezt ki is használják, tele van a falu kiadó szobákkal, kisebb-nagyobb, csúnyább és még csúnyább szállodákkal, szuveníres bódésorral és minden olyannal, amire egy átlagos turistának szüksége lehet.

P1320638.JPG                A lisztvjankai strand

Miután megvacsoráztunk egy vidéki diszkóra hasonlító büfében, ami egy uszoda kinézetű szálloda és az űrhajó-tengeralattjárónak álcázott „fókárium” közötti kis udvarocskán volt, kicsit csalódottan sétálgattunk a tóparton. Egyedül Anna volt felvillanyozva a parton álló elhagyott, omladozó hajdani katonai bázis láttán, mert náluk Finnországban az ilyesmiket vagy elbontják, vagy felújítva új funkciót adnak nekik.

P1320676.JPG                Uszoda?

P1320626.JPG                UFO?

A nap talán legérdekesebb szakasza az esti sörözés volt a hosztelban a többi külföldi utazóval együtt. Néhányuk útitervét végighallgatva megállapíthattuk, hogy a mi kis kéthetes kirándulásunk a Bajkál környékén csak egy rövid kis kiruccanás mások egy-, akár kéthónaposra tervezett, Mongóliát és Kínát is érintő utazásaihoz képest.

P1320647.JPG                Elhagyott hajó

P1320679.JPG                Ezek még úsznak

Másnap még nem tudom miben bíztunk, de elindultunk újra sétálni a faluba, ahelyett, hogy gyorsan továbbálltunk volna. Mondjuk éppenséggel lett volna mit csinálni Lisztvjanka környékén is, de a hajós kirándulásokat túl drágán adták, a hegyekben való túrázás meg már nem fért volna bele az időnkbe. Végül a többi turistához hasonlóan ettünk mi is egy-egy adag saslikot a tóparti strandon, majd újra felbaktattunk a hegyre a holmijainkért, hogy még elérjük a délutáni kompot Port-Bajkálba.

P1320764.JPG                A bolt Port-Bajkálban

Port-Bajkál (vagy gyakran csak Bajkál) egy aprócska kis falu a tóból eredő Angara folyó túlpartján, ami elsősorban arról nevezetes, hogy itt ér véget a régi Bajkál körüli szakasza a traszszibériai expressznek. Ezen a Szljudjankáig tartó szakaszon az expressz vonatai már ’56-óta nem közlekednek, azok a hegyeken keresztül vezetett újabb szakaszon járnak. A régi tóparti nyomvonalat 1988-ban állították némileg helyre, mikor a kétvágányos nyomvonalat átépítették egyvágányosra. Ezen az egy vágányon most naponta egy vonat közlekedik, egyik nap nappal Szljudjankából Port-Bajkálba, másik nap éjjel visszafele. Illetve jár még egy másik szerelvény is Irkutszk–Szljudjanka–Port-Bajkál útvonalon is, de az csak bizonyos napokon közlekedik.

Ez a második vonat annyira nincs propagálva – pedig elvileg a turisták miatt közlekedik –, hogy az interneten sem találni, de még a lisztvjankai információs irodában sem tudtak róla semmit se mondani. A dolog azért kellemetlen, mert ez a szakasz a legszebb szakasza a transzszibériai vonalnak és nyilván sokan kíváncsiak lennének rá. Mi is máshogy szerveztük volna az utazásunkat, ha tudtunk volna róla.

P1320773.JPG                A vonatok menetrendje

De mivel nem tudtunk, azt találtuk ki, hogy mi délután, a kompozás után szépen elindulunk gyalog az elhagyott síneken és majd valahol éjszaka bevárjuk az egyik állomáson a Szljudjanka felé tartó vonatot. Anna barátnőnk fáradt volt és nem is volt megfelelő cipője a túrához, ezért ő inkább a gyönyörűen felújított és kényelmesen berendezett bajkáli vasútállomáson várta meg a vonat indulását.

P1320770.JPG                A luxusvasútállomás

Ahogy elhagytuk a falucskát, egyből éreztük, hogy jól döntöttünk, mert csodálatos helyeken vezetett a vasút. Közvetlenül a tó partján halad a vonal, egyik oldalt néhány méterre a tó, a másik oldalt meg a hirtelen magasodó hegyek. Helyenként kisebb alagutakon kellett keresztül gyalogolnunk, melyek még érdekesebbé tették a kirándulást.

P1320803.JPG                Megy a vonat Port-Bajkálba

Egyetlen problémánk csak az volt, hogy nem tudtuk pontosan, hogy a negyedik megálló milyen messze helyezkedik el a harmadiktól. A harmadikhoz ugyanis elég hamar megérkeztünk és még szívesen gyalogoltunk volna, de a menetrendben feltüntetett utazási idők alapján azt számoltuk, hogy a következő állomás akár még 15-16 kilométerre is lehetett tőlünk, ami majdnem a kétszerese volt az eddig megtett utunknak. Ez sötétedésig már valószínűleg nem fért volna bele, ezért végül csak néhány kilométert gyalogoltunk előre fele, majd visszafordultunk, hogy visszamenjünk a harmadik állomáshoz.

P1320816.JPG                Meredek hegyek

P1320826.JPG                Az egyik rövid alagút

A visszaúton egy kicsit elbizonytalanodtunk, hogy tényleg a szabadban akarjuk-e tölteni az éjszakát, de aztán valamivel később ez a dilemmánk is megoldódott. Éppen a 79-es kilométernél lévő állomás melletti pihenőhelyet nézegettünk, mikor egyszer csak egy férfit pillantottunk meg. Érdeklődtünk nála, hogy szerinte milyen hideg lesz aznap éjjel, mert aggódtunk, hogy fáznánk, ha csak úgy a szabadban éjszakáznánk, majd végül szó szót követett és megállapodtunk, hogy akkor ezen a kis pihenőhelyen várjuk meg az éjszakai vonatot és végül még egy csésze teát is felajánlott nekünk. Az ajándék tea aztán valahogy mégis 200 rubelünkbe került, azzal az ürüggyel, hogy ő itt csak a gondnok, és ha valamilyen ellenőrzés jönne, akkor mutathassa, hogy mi fizettünk a hely használatáért.

P1320830.JPG                Kis nyaraló

Azt hiszem, hogy csak ügyesen lehúzott minket, de olyan nagyon nem bántuk, mert a meleg tea és a fia meg az unokái társasága némi biztonságérzetet adott nekünk. Egy jó ideig az egyik asztalnál ülve beszélgettünk, majd aztán a sötét beállta után kezdett egyre hidegebb lenni, ezért végül begyújtottunk az egyik saslikozáshoz kialakított kemencében. Az este többi részét a vonat érkezéséig a tűz mellett álldogálva töltöttük, egy ideig velük közösen, majd csak mi ketten.

P1320812.JPG                Bajkál felé visszatekintve

A Szljudjankába vezető úton egy ideig én is próbáltam aludni, mint szinte mindenki más a vonaton, de amint elkezdett hajnalodni, kíváncsiságom legyőzte az álmosságom és az ablakra tapadva néztem, hogy milyen vadregényes helyeken megyünk keresztül. Volt néhány elhagyott, romos településfoszlány, de a jobb helyeken fekvő nyaralókat már felújították. Igazi turistaparadicsom lehetne ez a szakasz, ha ez a vonat kicsit gyakrabban közlekedne és mindkét irányban nappal. Még olyan ötletem is támadt, hogy a sínek kicsit odébb helyezésével egy remek kis kerékpárút is kialakítható lenne, ami egy egyedülálló túraútvonalat eredményezne.

P1320869.JPG                Újabb naplemente (a Nap a hátunk mögött volt)

Szljudjankába reggel 8-ra érkezett meg a vonatunk, de mi városnézés helyett egyből a szállásunk felé vettük az irányt, hogy az átvirrasztott éjszaka után végre aludjunk egyet.

Végezetül egy link azoknak, akiket részleteiben is érdelek a Bajkál körüli vasút: katt ide!

6 komment

Címkék: utazás busz vonat Bajkál Szljudjanka

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pappito · http://pappito.com 2013.07.25. 04:33:54

gyönyörű az a vidék. A tó mennyire van tönkretéve? Aranyos oroszkák hajlamosak kissé mostohán bánni a természeti értékeikkel időnként...

A hotel különösen szép :)

Kösz a posztot, alig várom a következőt!

Kutya 79 · http://kama-tura.blog.hu 2013.07.25. 09:25:20

@pappito: Háát... A tó vize tiszta és iható. A tóparti települések környékén van szemét, de talán nem olyan sok, mint máshol a városokban. A legnagyobb baj talán, hogy ahol "civilizáció" van, ott teleépítik a partot mindenféle tákolmányokkal, amik egyszerűen elrontják a táj szépségét. (lásd a strand mólóit pl.) Jobb a Bajkált onnan nézni, ahová az oroszok még nem tették be a lábukat.

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.07.25. 15:50:28

Kicsit határozatlan vagyok ma, nem tudok dönteni a hajóroncs és a babkék Lada (?) között... Ööööö... Azt hiszem, mégis inkább a hajó. :)
Jó sztori a 200 rubeles tea, még Moszkvában sem kerül ennyibe. Na jó, a Puskin Kaféban lehet.
Vigyázni kell, mikor szivességet tesznek, erre már én is rájöttem. :)

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.07.25. 16:12:10

Ettem egy csokit, és újraolvastam... Végül a szállásért kért 200 rubelt, a tea csak ürügy volt, nem?

Kutya 79 · http://kama-tura.blog.hu 2013.07.25. 16:54:50

@fannie: Azt hiszem, leginkább az ott tartózkodásért kérte a pénzt.
A posztba nem fért bele, de Lisztvjankában és a környékén jellemzőek voltak a kis "beszedkák" (kis fedett ülőhelyek), melyeket óránként 100 rubelért lehetett bérelni, hogy ott piknikezhess. Talán ez is egy ilyen hely volt, ahol kihúztuk az éjjelt.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2013.08.07. 22:21:33

@Kutya 79: Teás trükknek Törökországban egyszer bedőltem, egyszer meg nagyon pofátlanul elmagyaráztam, hogy nanemán.

Megvárom a bicajút megépítését! :))